Social media

Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Pinterest, TikTok, Snapchat... Welke social media kanaal is geschikt voor jouw bedrijf? En net zo belangrijk: hoe kun je social media inzetten voor jouw bedrijf?

Hoe belangrijk is social media?

Dit is écht per branche verschillend. Als je een webshop runt is het van groot belang dat je op verschillende kanalen actief bent, maar zorgt jouw organisatie voor schone bedrijfspanden dan is social media vooral branding. 

Welke kanalen worden veel gebruikt door bedrijven en waarom?

Er zijn inmiddels best wat social media kanalen waar we ook zakelijk gebruik van maken. Hieronder som ik verschillende kanalen voor je op:

Vorig jaar werd gezegd dat Facebook zou doodbloeden, maar ten opzichte van 2019 is Facebook tot augustus 2020 2% gegroeid. Wat het verschil is, is dat bedrijven steeds meer gebruik gaan maken van Facebook.

Maak gebruik van Facebook als je wilt adverteren met je bedrijf. Als je lokaal opereert, maak dan gebruik van de groepen.

wanneer gebruik je instagram

Verkoop je B2C? Heb je een webshop? Dan kan jouw bedrijf niet ontbreken op dit kanaal. Instagram is met 5,6 miljoen gebruikers in Nederland een belangrijk kanaal om zichtbaar op te zijn.  Met een jaarlijkse groei van ruim 14%(!) is dit platform cruciaal. Het kennen van het algoritme van dit kanaal is essentieel voor het bereiken van jouw doelgroep. 

Maak gebruik van Instagram als je goed kan laten zien wat je doet en hoe je dat doet. Storytelling is een must als je actief zichtbaar wilt zijn op dit groeiende kanaal. 

Iedereen kent YouTube. Als je jezelf afvraagt of dit kanaal voor jouw bedrijf interessant is, vraag jezelf dan af of je zelf als (potentiele) klant van jouw bedrijf behoefte hebt aan die video content. Want dit kanaal kan kracht geven aan het verkopen van jouw producten. 


Maak gebruik van YouTube als je jouw doelgroep kennis kan geven van jouw diensten of producten. Én zorg ervoor dat de video content die op dit kanaal komt te staan voor je bedrijf goed weergeeft wat je wilt laten zien. Snelle filmpjes met een telefoon is niet wat (potentiele) klanten willen zien. 

Dit zakelijke kanaal is écht bedoelt om te netwerken. Een persoonlijk- of zakelijk profiel kan via jouw netwerk gemakkelijk gelinkt worden met andere. Onder professionals is dit social media kanaal populair. Dagelijks wordt hier sterke, zakelijke content gedeeld.

 

Maak gebruik van LinkedIn als je B2B diensten / producten levert, wilt adverteren met jouw bedrijf, of als je personeel zoekt.  

Pinterest is hét kanaal voor de creatievelingen onder ons. DIY (do it yourself) ideeen op elk vlak komen hier voorbij. Dit is dus een interessant kanaal als je een blog hebt of helemaal in de wereld zit van eten en interieur. Maar ben je weddingplanner, laat dan op dit kanaal zien hoe jij de bruiloften styled. 

 

Maak gebruik van Pinterest als je mooie plaatjes hebt die je kunt gebruiken om klanten naar jouw website te trekken. Tegenwoordig is het ook mogelijk om te adverteren op dit kanaal. 

En toen kwam TikTok. Op dit moment is dit het snelst groeiende kanaal. In korte tijd heeft TikTok alleen in Nederland al 3,5 miljoen gebruikers. Maar wat doet dit kanaal nu eigenlijk. En moet je je tijd gaan stoppen in dit kanaal? 

TikTok vraagt om wat meer uitleg. Het staat namelijk bekend om de app met korte filmpjes. Veel dansjes, muziekjes maar onderschat TikTok niet. Ondanks dat dit voor de meeste bedrijven puur branding is kun je makkelijker viral gaan dan op andere social media kanalen. 

 

Maak gebruik van TikTok als je goede content hebt om te laten zien. Ga eerst een paar weken op TikTok kijken hoe andere dit aanpakken. Zo kun je goed zien wat de bedoeling is en haal inspiratie uit de video's van andere.